Munkahelyváltás? Új kihívások? Jól hangzik, de hogyan kerüljünk be a kiválasztott jelöltek közé? Sokan, sokféle „trükköt” ajánlottak már, itt most a The Ladder amerikai állásportál nemrég megjelent tanulmányának legfontosabb ajánlásait mutatjuk be.
Egy HR-es munkája
Tű a szénakazalban – így lehetne összefoglalni a személyzeti kérdésekkel foglalkozó munkatársak legfontosabb feladatát. Egy-egy jobb állásra akár tömeges is lehet a jelentkezés, ebből kell kiválasztaniuk azt a néhányat, akiket érdemes behívni egy beszélgetésre. Ez így egyszerűen hangzik, de a valóságban idegtépő munka tucatszám olvasni a jelöltek önéletrajzait. Éppen ez az oka annak, hogy a kiválasztás megkönnyítésére a HR-menedzserek az önéletrajzokat elsősorban kulcsszavak, munkakörök és rovatok alapján vizsgálják.
A The Ladder a tanulmány kedvéért kamerával figyelte a HR-esek szemeit, aminek eredményeképpen rögzítették, hogy azok hogyan mozogtak a dokumentumon, és hol álltak meg hosszabb ideig. Hamar kiderült: azok a pályázók, akik szakmai összefoglalót helyeztek el önéletrajzuk elején, jobban teljesítettek, mint mások.
Pár szóban mindent?
Önéletrajzunknak néhány másodpercen belül kell meggyőzőnek lennie – valójában úgy működik, mint egy videós reklám a tv-ben, vagy valamelyik közösségi médiában.
Miért? Mert a toborzók átlagosan csak néhány másodpercig vizsgálják át az egyes önéletrajzokat, különösen akkor, ha nagy számú jelentkezés érkezik hozzájuk. Rövid idő alatt kell eldönteniük, adnak-e esélyt a pályázatnak. És akkor mit akarnak látni, hogy erre késztessük őket? Bizony: kulcsszavak a munkaköri leírásból.
Hogy néz ki ez a valóságban
Ez a munkavállaló számára ez azt jelenti, hogy rögtön az első oldal tetejére tegyen egy úgynevezett szakmai összefoglalót, amelyben néhány szóban összefoglalja végzettségét, és lehetőleg tartalmazzon egy, a jelentkezőre nagymértékben jellemző jelzőt is. Ezzel nagyban megkönnyíti a HR-es munkáját, a jelentkező azonnal gyűjti a bónuszpontokat, és növeli az esélyét annak, hogy meghívást kapjon egy interjúra. A tanulmány szerint ennek a gyűjtő-jelölésnek mindenképpen az önéletrajz tetején kell szerepelnie.
A jó hír az, hogy ezt a rövid összefoglalót kevés munkával bármilyen pozícióhoz hozzá lehet igazítani.
Néhány példa
A szakmai összefoglaló nyilván mindenkinek a saját szakmai múltjából adódik, de nagyon fontos, hogy kulcs-szavazzunk, azaz egy-egy kulcs-szó legyen a bemutatkozás lényege.
A jelző már érdekesebb dolog, egy olyan erős jelzőt kell keresni, amely jól illeszkedik a keresett szerephez: Nővér = empatikus, Könyvelő = koncentrált, Értékesítő = elkötelezett
Példa: Elhivatott irodavezető, több mint 3 éves szakmai tapasztalattal az irodai működés hatékony megszervezésében és lebonyolításában. A napi műveletek menedzselésére, a zökkenőmentes bekapcsolási folyamatokra, a többfeladatos munkavégzésre és az időgazdálkodásra specializálódott.