Nyomozzunk profi módon!
Végre a Googlet is utolérte a kereshetőség szelleme – azaz elindította a Googla Ads Library-t, illetve az Ads Transparency Center – a hirdetési átláthatósági központot.
Kereshető hirdetések
Alig néhány hete használható a Google kereshető hirdetéskönyvtára, hasonlóan a Meta és a TikTok hasonló alkalmazásaihoz. Ez egy izgalmas és régóta esedékes fejlesztés a Google Ads szakemberei számára, segítségével most már gyorsan találhatunk szöveges, képes vagy videohirdetési inspirációt kampányainkhoz – és nem utolsó sorban utána nézhetünk annak, hogy konkurenseink mikor, hogyan és mivel hirdetik termékeiket, szolgáltatásaikat.
Az eszköz hivatalos neve Google Ads Transparency
Center, és a https://adstransparency.google.com/ felületen található meg. A rendszer nyitó oldala rendkívül egyszerű, négy szűrőt használhatunk a kereséshez a Google Ads-könyvtárban: dátumtartomány, földrajzi hely, formátum, valamint minden téma és politikai hirdetések.
Keress és találj
Legegyszerűbb, ha elsőként az illető cég domain neve alapján kezdjük a keresését. Jó eséllyel több vagy sok olyan cég van, mint amilyet keresünk, így kiválasztani kellene az illető vállalkozást – a domain név pontosabb. Ráadásul ha cégnév alapján keresünk, nem jelennek meg azok a hirdetések, amelyeket a cég valamilyen ügynökségen keresztül hirdet.
Ha megadjuk a domain nevet, a rendszer megmutatja a megjelent hirdetéseket a dátumtartományban megadott dátumok szerint. Ha az illető vállalkozás különböző domain utótagokat használ, azokat is megtaláljuk a megjelenő eredmények között.
A dátumtartomány kezdő dátuma alapból 2018 május 31-re van állítva, de tapasztalati tény, hogy a megjelenő legkorábbi hirdetés nem feltétlenül tartja be ezt az időpontot.
A dátum-megadás használatával szerezhetünk pl inspirációt is, pl. ha látni szeretnénk, hogy konkurensünk mit és hogyan hirdetett mondjuk a tavaly húsvétkor.
A következő lehetőség az országszűrő. Alapértelmezés szerint a Google Ads Átláthatósági Központja azokra a hirdetésekre szűri az eredményeket, amelyek Magyarországon jelennek meg, de persze szükség esetén módosíthatjuk ezt, ha az illető cég aktív a környező országokban is.
A formátum választást első kőrben érdemes alaphelyzetben hagyni, és akkor választani a kép, videó vagy szöveges változatok közül, ha már kialakult valamilyen képünk a hirdetések milyenségéről.
Fontos apróság, hogy a Google Ads fiók rendszeresen küld
emailt arról, hogy igazolnunk kell a fiókunkat. Ez egy egyszerű folyamat, és a lépéseket azonnal végre kell hajtani, hogy fiókunk ne kerüljön felfüggesztésre. Viszont tudni kell, hogy a Google Ads-könyvtár csak olyan Google Ads-fiókokból származó hirdetéseket jelenít meg, amelyeknél elvégezték a hirdetői ellenőrzést. Ez azt jelenti, hogy előfordulhat, hogy nem láthat bizonyos hirdetéseket, ha az ezeket a hirdetéseket futtató fiókok még nem estek át az ellenőrzési folyamaton.
Felhasználóként további infók
További információkat is kaphatunk egy vállalat hirdetéseiről, ha felhasználóként jelenítjük meg ezeket a hirdetéseket. Ez egy lehetséges módja annak, hogy ne csak azt nézzük meg, hogy milyen hirdetéseik futnak, hanem azt is, hogy az illető cég hogyan célozza mag a közönséget.
Amikor meglátunk egy hirdetést a Google-on, legyen az a Keresés, a YouTube, stb. kattintsunk a jobb felső sarokban lévő három pontra a Saját hirdetési központ megjelenítéséhez.
Görgessen le a „Miért látja ezt a hirdetést” részhez, és megnézheti a hirdetés célzási beállításait.
Néhány lehetőség, amelyeket láthatunk:
- A napszak
- A kor
- Jelenlegi keresési kifejezései
- Az Ön általános tartózkodási helye (például országa vagy városa)
- A Google becslése az Ön hozzávetőleges jelenlegi tartózkodási helyéről
- A Google becslése az Ön érdeklődési területeiről az Ön tevékenysége alapján
- Az Ön által a hirdetőnek megadott információk, amelyeket a hirdető adott át a Google-nak (ha van ilyen)
- Az Ön hasonlósága a hirdető által elérni kívánt embercsoportokhoz, a Google rendszerébe bejelentkezve végzett tevékenységei alapján