Ha a bolt bejáratánál kapunk egy koffeines italt, lényegesen több pénzt költünk a szokásosnál.
Sokunk számára természetes, hogy kávézunk a bevásárlóközpontban vagy online vásárlás közben. A kiskereskedők örömére egy új tanulmány szerint a koffeines italok fogyasztása drasztikusan megnövelheti a vásárlás összegét.
Átfogó kutatás
Egy nemzetközi kutatócsoport terep- és laboratóriumi vizsgálatok sorozatában azt vizsgálta, hogy a koffein milyen mértékben befolyásolja a vásárlók költési hajlandóságát. A kutatás kiterjedt az USA, Spanyolország, Németország, Dánia és Franciaország területére. A kutatás egyik fizikai tesztjén Franciaországban és Spanyolországban körülbelül 300 embernek kínáltak ingyenes csésze kávét vagy koffeinmentes italt, amikor beléptek egy háztartási cikket árusító boltba. A vásárlóktól csak annyit kértek, hogy az üzletből kilépve mutassák fel a nyugtáikat. Kiderült, hogy azok, akik ittak kávét, majdnem 30 százalékkal több terméket vásároltak, és körülbelül 50 százalékkal több pénzt költöttek, mint mások.
Többet az előre tervezettnél
A tanulmány azt is kimutatta, hogy a kávéfogyasztók az eredetileg vásárolni kívánt termékek mellett más dolgokat is tesznek a bevásárlókosarukba: előnyben részesítik azokat a termékeket, amelyek jó közérzetet okoznak – például parfümöt és illatos gyertyákat – és kevésbé funkcionális dolgokat is vásárolnak. Két másik, francia és amerikai diákokkal végzett laboratóriumi kísérlet is hasonló eredményt hozott.
A koffein és az izgalom
„A koffeinfogyasztás növeli az energikus izgalmat” - állapítják meg a kutatók, utalva egy olyan éberségi és izgalmi állapotra, amely gyorsan „impulzivitáshoz” vezet a vásárlás során. A hatás azon fogyasztók körében a legerősebb, akik rendszeresen isznak két vagy kevesebb csésze kávét naponta. A nagyobb kávéfogyasztású embereknél ez gyengébb.
Ezért a kiskereskedők számára előnyös, ha a vásárlók koffeintartalmú italt fogyasztanak a vásárlás előtt vagy közben. És mivel sok üzletben van kávézó vagy ingyenes italminta, néhány üzlet erre már fel is készült. A kiskereskedők a hedonikus és a kevésbé hedonikus termékek keverékét is személyre szabhatják az alapján, hogy kínálnak-e kávét és más energizáló italokat vásárlóiknak.
A fogyasztóknak ezzel együtt emlékezniük kell arra, hogy bár a koffein élvezetesebb és energikusabb vásárlási élményt nyújthat számukra, előfordulhat azonban, hogy a terveken felül olyan dolgokat is vásárolnak, amelyekre valójában nincs szükségük.