Nem csak az okostelefonok és a laptopok generálnak elektroszmogot. Az új autók mobil kivétel nélkül high-tech állomások, legyen szó elektromosról, hibridről, dízelről vagy benzinesről – és az autókban keletkező elektromágneses sugárzás (elektroszmog) óriási és negatív hatással lehet az egészségünkre – még rövid utak során is.
Kábel minden mennyiségben
A gyártók akár 8000 méter kábelt és körülbelül 100 elektronikai alkatrészt is beszerelnek egy tipikus modern autóba. A mobiltelefonok akkumulátoraihoz hasonlóan az autók akkumulátorai jelentik az elektromos szmog legnagyobb forrását. Ezenkívül minden modern autót felszerelnek egy kényelmes multimédiás rendszerrel, amely magában foglalja az USB-t, Bluetooth-ot, érintőképernyőt, GPS-t, hangvezérlést és még sok mást. Bár ez kellemesebbé teszi a vezetést, rossz hatással van az elektroszmog jelenlétére, amely a különböző készülékekkel együtt az utóbbi évtizedben ugrásszerűen nőtt az autókban – és nem csak az elektromos vagy hibrid változatokban.
A vérünkre van hatással
A rádiós és digitális eszközök óriási mennyiségű elektromágneses sugárzást bocsátanak ki.
Az elektroszmog negatív hatással van sejtjeinkre és vérünkre. Ez tudományosan bizonyított: a vérünkre gyakorolt hatása akár mikroszkóp alatt is megfigyelhető. Testünk gyakran már vezetés közben is érzi ezt, pl. fejfájást, fáradtságot, koncentráció hiányt és ingerlékenységet – akár rövid utazások során is.
Sugárvédelem kellene
A német Szövetségi Sugárvédelmi Hivatal (BfS) még tavasszal közzétette az elektromos autók akkumulátorai, a motor és a számtalan kábel által keltett elektromágneses terekkel kapcsolatban végzett kutatásainak eredményét.
A végrehajtott mérések alapján a legerősebb mezőket többnyire az első ülések lábtereiben észlelték. A jármű kialakításától és például az akkumulátor elhelyezkedésétől függően egyes esetekben a legmagasabb értékeket hátul – azaz ott, ahol gyakran ülnek gyerekek – mérték. A járművek feltöltésekor ráadásul intenzív elektromos és mágneses mező is keletkezik.
Sajnos a BfS csak megállapítja a problémát, de nem határozza meg azokat az intézkedéseket, amelyeket az emberek megtehetnek, hogy megvédjék magukat
a sugárzás hatásaitól. A mobiltelefonok sugárzására vonatkozó törvényi korlátozások nem vonatkoznak az autókra, pedig valami ehhez hasonló, egészséget védő szabályozásra lenne szükség.